چطور با مشتری ناراضی برخورد کنم

خلاصه
1404/04/29

برخورد با مشتری ناراضی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با رویکرد صحیح، می‌توانید اوضاع را بهبود بخشیده و حتی مشتری را به یک طرفدار تبدیل کنید. در اینجا چند گام کلیدی برای برخور



برخورد با مشتری ناراضی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با رویکرد صحیح، می‌توانید اوضاع را بهبود بخشیده و حتی مشتری را به یک طرفدار تبدیل کنید. در اینجا چند گام کلیدی برای برخورد موثر با مشتری ناراضی آورده شده است:

**1. آرامش خود را حفظ کنید:**

* **نفس عمیق بکشید:** قبل از هر اقدامی، آرامش خود را حفظ کنید. عصبانیت یا تدافعی بودن، اوضاع را بدتر می‌کند.
* **به یاد داشته باشید، این یک حمله شخصی نیست:** مشتری از محصول یا خدمات شما ناراضی است، نه از شما شخصاً.

**2. خوب گوش دهید و همدلی نشان دهید:**

* **به دقت گوش کنید:** به مشتری اجازه دهید بدون قطع کردن، شکایت خود را بیان کند. تمام توجه خود را به او معطوف کنید.
* **سوال بپرسید:** برای درک بهتر مشکل، سوالات واضح و مرتبط بپرسید. مثلاً: "ممکن است بیشتر توضیح دهید که دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟"
* **همدلی نشان دهید:** احساسات مشتری را درک کنید و نشان دهید که به نگرانی‌های او اهمیت می‌دهید. از عباراتی مانند "متاسفم که این اتفاق افتاد" یا "درک می‌کنم که این موضوع چقدر ناامید کننده است" استفاده کنید.
* **احساسات مشتری را تایید کنید:** به جای اینکه فقط مشکل را حل کنید، به احساسات او توجه کنید. بگویید: "می‌فهمم که چقدر عصبانی هستید" یا "حق دارید که ناامید باشید".

**3. مسئولیت‌پذیر باشید:**

* **اشتباه را بپذیرید:** اگر اشتباهی رخ داده است، مسئولیت آن را بر عهده بگیرید، حتی اگر شخصاً مسئول آن نباشید.
* **عذرخواهی کنید:** عذرخواهی صادقانه می‌تواند تا حد زیادی خشم مشتری را کاهش دهد.
* **بهانه نیاورید:** به جای توجیه کردن، بر حل مشکل تمرکز کنید.

**4. راه حل ارائه دهید:**

* **گزینه‌های مختلف را پیشنهاد دهید:** چند راه حل مختلف برای حل مشکل ارائه دهید تا مشتری حق انتخاب داشته باشد.
* **به سرعت عمل کنید:** برای حل مشکل، به سرعت اقدام کنید.
* **پیگیری کنید:** پس از حل مشکل، با مشتری تماس بگیرید تا مطمئن شوید که از نتیجه راضی است.

**5. حرفه ای باشید:**

* **مودب و محترم باشید:** در تمام طول تعامل، با ادب و احترام با مشتری صحبت کنید.
* **زبانی مثبت و سازنده به کار ببرید:** از به کار بردن کلمات منفی و اتهام آمیز خودداری کنید.
* **وعده هایی بدهید که بتوانید به آنها عمل کنید:** از دادن وعده های غیر واقعی خودداری کنید.
* **در صورت لزوم، از کمک بخواهید:** اگر نمی توانید به تنهایی مشکل را حل کنید، از سرپرست یا همکار خود کمک بخواهید.

**نکات اضافی:**

* **محل مناسب:** اگر امکان دارد، با مشتری در یک فضای خصوصی صحبت کنید تا او راحت‌تر بتواند نگرانی‌های خود را بیان کند.
* **مستندسازی:** تمام تعاملات خود با مشتری را مستند کنید، از جمله مشکل، راه حل ارائه شده و نتیجه.
* **یادگیری:** از هر تجربه برخورد با مشتری ناراضی، درس بگیرید و برای بهبود عملکرد خود تلاش کنید.

**مثال‌ها:**


معرفی مزون ها به ترتیب ستاره در سایت مزون سال
مزون
مزون چابیت رز
تهران
مزون
مزون زری
تهران
09125834541
مزون
دوختکده فهیم
دورود
09168775278
مزون
خانه عروس
ارومیه
09141609110
مزون
مزون عروس رویای سبز
فولاد شهر
09137835903
مزون
مزون عروس هستی
شاهین شهر
09133098684


اگر شما هم تمایل دارید مزون خود را تبلیغ کنید برای شروع روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «مزون سال» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.


تلفن مزون ها به ترتیب ستاره در سایت مزون سال
09125834541 (تهران)
09168775278 (دورود )
09141609110 (ارومیه)
09137835903 (فولاد شهر)
09133098684 (شاهین شهر)
09017642388 (میناب)
09056454671 (اسدآباد )
09189527466 (نهاوند )
09358055799 (ملایر )
09029930869 (کردکوی )
09113762335 (گنبد کاووس)
09116607728 (آستانه اشرفیه)
09128170952 (طوالش )
09333882308 (استهبان )
09379992941 (نی‌ریز)
09176701252 (آباده )
09051285509 (کازرون )
09013977363 (آذرشهر)
09146916082 (سهند)
09388343388 (مراغه)
09014053427 (بندر گناوه)
09177585083 (برازجان)
09363289443 (خلخال )
09149905045 (مِشگین‌شهر )
09128945969 (ماهدشت)
09195530676 (محمد شهر)
09120933751 (کمال شهر)
09124305039 (پاکدشت)
09361658873 (فردیس)
09392697981 (فريدونكنار)
09119014877 (بابلسر )
09364046718 (نکا )